רואה חשבון – מיהו ומה תפקידו?
תפקידו של רואה החשבון הוא אחד התפקידים המרכזיים ביותר בניהולו התקין של כל עסק במדינת ישראל, ולמרות שעל פי חוק עסקים קטנים אינם מחויבים להחזיק במשרד רואה חשבון, רבים מהם בוחרים לעשות זאת לצורך ניהול מקצועי של הליך הנהלת חשבונות בבית העסק. מיהו רואה החשבון ומה תקפידו? על כך ועוד בשורות הבאות.
רואי חשבון במדינת ישראל
במדינת ישראל פועלים למעלה מ-17,000 רואי חשבון מוסמכים הפועלים במסגרת עצמאית או במסגרת שכירים בחברות גדולות ובינוניות במשק הישראלי. ההסמכה לתפקיד רואה חשבון כפופה למשרד המשפטים אשר הקים את מועצת רואי החשבון בישראל לצרכי מתן רישיון לאנשים המעוניינים לעסוק בתחום זה.
על מנת לקבל הסמכה מקצועית מטעם מועצת רואי החשבון בישראל, אמורים להתקיים מספר תנאים בהם מבקש ההסמכה צריך לעמוד:
- גילו של המועמד חייב להיות מ-23 ואילך
- הוא מחויב לעמוד במבחני לשכת רואי החשבון –מבחנים אלו כוללים בין היתר: מבוא לחשבונאות, יסודות ביקורת החשבונות, מבוא לכלכלה, דיני תאגידים ומסחר, דיני מיסים, סטטיסטיקה, חשבונאות פיננסית ועוד.
- הוא מחויב לעבור תקופת התמחות של שנתיים במשרד רואי חשבון ובכפוף לרואה חשבון מוסמך.
חשוב לדעת שרואי חשבון המועסקים כחשבים או כמנהלי כספים בחברות שונות כחלק מגוף הנהלת חשבונות המתנהל בתוך החברה, אינם מחויבים להחזיק ברישיון רואה חשבון.
תפקידו של רואה החשבון
על פי ההגדרה המקצועית של תפקיד ראיית החשבון בישראל נקבע כי: ראיית חשבון פירושו בדיקה, בקרה, ואישור של כל הדוחות הכספיים בהם הוא מטפל ומתן חוות דעת עליהם. רבים נוטים להתבלבל בין תפקידו של רואה חשבון לבין תפקידו של מנהל חשבונות המבצע פעולות של הנהלת חשבונות, בעוד רואה החשבון עוסק בבדיקה, בקרה ואישור של דוחות כספיים המופקים בין היתר על ידי מנהל החשבונות.
בחלק גדול מהמקרים, משרד רואה חשבון מאכלס בתוכו מחלקת הנהלת חשבונות המתמחה בניהול חשבונותיהם של עסקים קטנים, בינוניים וגדולים כאחד, וכל זאת תחת פיקוחו המקצועי של רואה החשבון המנהל את המשרד ונעזר בספר החשבונות של לקוח המשרד לצרכי הכנת דוחות דווח והפסד ומעקב אחר הפעילות הפיננסית של לקוחות המשרד.