מדי שנה יותר ויותר אנשים מחליטים לשלב עבודה כשכירים ועצמאיים או להתחיל ולנצל את כישוריהם על ידי פתיחת עסק קטן או עבודה כעצמאיים. לשם כך, יש לפתוח עוסק פטור ברשויות. במדריך זה אספנו עבורכם את כל הטיפים החשובים ביותר ואלו שישמשו אתכם בתהליך פתיחת תיק עוסק פטור.
טיפ ראשון – להבין על מה מדובר
הטיפ הראשון והחשוב ביותר טרם אתם ניגשים אל הרשויות על מנת לפתוח תיק עוסק הוא להבין מהו עוסק פטור על כל יתרונותיו וחסרונותיו. עוסק הוא אדם שמוכר מוצרים או שירותים ומבצע עסקאות ואינו מוסד כספי או מלכ"ר. עוסק פטור הוא עוסק שפטור ממע"מ ואינו רשאי לדרוש מע"מ מלקוחותיו. מחזור העסקאות של פטור נכון לשנת 2015 הוא עד 100 אלף ₪. העוסק הפטור ידווח אחת לשנה על הכנסותיו לשנה החולפת ולא יוציא חשבונית מס אלא חשבונית עסקה (דרישת תשלום) וקבלה (עבור תשלום שהתקבל).
טיפ שני – האם אתם יכולים להיות עוסקים פטורים? יש לבדוק!
תמיד יש לברר האם אתם יכולים לפתוח עוסק פטור טרם אתם מתחילים בתהליך פתיחת התיק על מנת לדעת מה יהיה התהליך שיידרש מכם לאורך השנה והאם אתם מעוניינים בו. ישנם בעלי מקצועות חופשיים ונותני שירותים שאינם יכולים לפתוח עוסק פטור גם אם רמת הכנסתם אינה עולה על מחזור עסקאות שנקבע לפטור. חלק מאותם בעלי מקצועות הם אדריכלים, מהנדסים, פסיכולוגים, רופאי שיניים, סוכני ביטוח ועוד.
טיפ שלישי – מתחילים ומאשרים
הצעד הראשון תמיד יהיה פתיחת תיק במע"מ, לאחר מכן לגשת מיידית אל רשות המיסים ולאחר מכן "לקנח" במוסד לביטוח לאומי. בכל אותם משרדי רשויות תפתחו תיקים כעוסקים פטורים באותו היום. כדי לעבוד באופן רציף וללא כל בעיות חשוב שיהיו לכם את כל האישורים החשובים מהרשויות, כמו למשל אישור שאתם עוסק פטור, אישור פטור מניכוי מס במקור ואישור ניהול ספרים.
טיפ רביעי – לא דוחים! משלמים לפני תום השנה
חשוב לבצע חישוב מדויק של הסכום אותו אתם אמורים לשלם למוסד לביטוח לאומי מדי חודש ולקראת סוף השנה, באם יש הפרשים בין הסכום אותו הייתם צריכים לשלם לבין הסכום אותו שילמתם, חשוב לשלם את הסכום עד סוף השנה על מנת שאותו הפרש יוכר בשנה השוטפת לצרכי מס. יש לקחת בחשבון שכמחצית מסכום הביטוח הלאומי מוכר למס הכנסה.
טיפ חמישי – בוחרים את הדו"ח המתאים לכם – דו"ח השנתי
הגשת הדו"ח השנתי היא בדרך כלל עד חודש אפריל (וכולל). פעמים רבות יש הארכת תאריך הגשה. כיוון שרוב העוסקים הפטורים אינם בקיאים בכל הקשור אל תחום דיני המס, רצוי להיעזר ברואה חשבון שימלא ויגיש עבורכם את הדו"ח. חשוב לדעת שמשנת 2013 יש אפשרות להגיש דו"ח שנתי מקוצר לבעלי עסקים קטנים, דבר שחוסך את הצורך לשכור את שירותיו של רואה חשבון שיבצע עבורכם את כל הקשור אל הדו"ח השנתי וזמנים. אם המחזור העסקי שלכם לא עבר את ה- 60,000 ₪ סך הכל, אם לזוגיות שלכם אין הכנסה נוספת מעסק זה או אמר שמחייב הגשת דו"ח שנתי ושההשקעות שלכם בשוק ההון אינן עולות על סכום מסוים (אותו יש לברר אל מול מס הכנסה). יש להגיש דו"ח שנתי גם אם עבדתם רק חלק מהשנה או שסגרתם את התיק שלכם כעוסק פטור בשלב זה או אחר של השנה.
טיפ שישי – מצהירים בצורה חכמה
רוב העוסקים נדרשים להגיש דו"ח הצהרת הון מדי כמה שנים. כאן חשוב להיעזר באנשי מקצוע בתחום, שכן כל טעות קטנה תוכל להשפיע על הערכת רשויות המס לגביכם ולגבי ההון המוצהר שלכם.
טיפ שביעי – לא מוותרים על חסכון
רוב העצמאים עסוקים לאורך כל השנה בעבודה קדחתנית ושוכחים שחשוב שגם הם יחסכו כסף לגיל הפרישה ולתקופות "הקשות" מסיבה זו חיסכון פנסיוני חשוב מאוד. מדינת ישראל מעודדת את אזרחיה לחסכונות לטווח הארוך בכך שהיא מספקת להם הטבות שונות. מסיבה זו חשוב להפריש בסוף השנה סכום מסוים (עד שבעה אחוזים מהתקרה השנתית שלכם) בקרן השתלמות או קופת גמל. במקרה של קרן פנסיה ניתן להפקיד עד 16% מהרווחים שלכם עד תקרה מסוימת (יש לברר זאת) וזאת על מנת לקבל את מקסימום הטבות המיסוי ולחסוך לאורך זמן.
טיפ שמיני – שולחים קבלה במיידי
נכון. אינכם עסק גדול ואינכם מתמודדים עם מחזור עסקאות בהיקף גדול אך עדיין תוכלו להיעזר בתוכנות חכמות שעיקרן הנהלת חשבונות, מאגר מידע של לקוחות, הפקת מסמכי חשבוניות עסקה וקבלה אותן ניתן לשלוח ללקוחותיכם במיידית באמצעות הדואר האלקטרוני או פקס ופונקציות נוספות. היתרונות של תוכנות אלו רבים וזאת בהשוואה אל אותם פנקסי קבלה אותם מדפיסים בבית הדפוס. טרם אתם משלמים עבור שירותי התוכנה חשוב לוודא שמדובר על תוכנה שרשומה על פי חוק במשרדי מס הכנסה. תמיד יש לדרוש לראות את אישור מס הכנסה לתוכנה זו. כמו כן, אם אתם מעוניינים לשלוח את החשבוניות והקבלות חתומות דיגיטלית על ידכם באמצעים אלקטרונים חשוב שיהיה אישור לכך.
טיפ תשיעי – לא לפסוח על חשבוניות עסקה
חשוב לקחת בחשבון שעוסק פטור מוציא חשבוניות עסקה וקבלות ולא חשבוניות מס קבלה או קבלות עם מע"מ. הטיפ שלנו הוא לא לפסוח על הוצאת חשבונית עסקה. אמנם מסמך חשבון עסקה שווה ערך לדרישת תשלום ואינו מהווה מסמך אותו הלקוח יכול להגיש להנהלת החשבונות שלו והרשויות ולכן נהוג להמעיט בערכו, אך מבחינת העוסק הפטור הוא חשוב, שכן הוא מורה על התשלום שהעוסק אמור לקבל מלקוח זה או אחר, הוא מסמך מסודר בו העוסק דורש מהלקוח את הסכום המקובל, והוא מסמך שעוזר לאזן את החשבונות בסוף השנה. לכן, הטיפ שלנו אליכם הוא לא לוותר עליו.
טיפ עשירי – מעוניינים להפסיק את הפעילות עסקית?
תמיד יש להודיע למשרד המע"מ האזורי תוך 15 יום מאותו היום בו הפסקתם את הפעילות העסקית שלכם ולמלא הצהרה על הפסקת פעילות עסקית. במס הכנסה יש למלא טופס ביטול דרישת מקדמות ובביטוח הלאומי יש לפנות אל מחלקת הביטוח והגבייה ולעדכן על סגירת העסק על ידי טופס דין וחשבון רב שנתי, לצרף אישורים ממס הכנסה ומע"מ.
וכמובן, טיפ אחרון לסיכום, תמיד יש לשמור את ספרי הנהלת החשבונות שלכם וכל המסמכים הקשורים אל הפעילות העסקית שלכם לתקופה של 7 שנים.