ההבדל בין מנהל חשבונות למשרד רוח
בשורות הבאות נעסוק בשאלה המהותית הנשאלת על ידי לא מעט בעלי עסקים: מהו ההבדל בין מנהל חשבונות ומשרד רוח?
על מנת לענות על השאלה שבכותרת בצורה המקצועית ביותר, נגדיר בראש ובראשונה את מקצוע הנהלת החשבונות המיושם על ידי מנהל חשבונות לבין מקצוע ראיית החשבון המכונה גם: חשבונאות.
הנהלת חשבונות – ההבדל בין מנהל חשבונות ומשרד רוח
הנהלת חשבונות הינו תחום העוסק ברישום ותיעוד פעילויות פיננסיות של עסקים. תחום זה מורכב משתי שיטות עיקריות לצרכי ניהול החשבונות, האחת באמצעות הנהלת חשבונות חד צידית, והשנייה באמצעות הנהלת חשבונות כפולה. השיטה הראשונה מיועדת בעיקר לצרכי ניהול חשבונות המותאם לעסקים קטנים, והיא מיושמת באמצעות הגדרת ההכנסות וההוצאות. בשיטה השנייה, קיים רישום של כל עסקה באמצעות שתי פעולות חובה וזכות, ומכאן שמה.
פעולת הנהלת החשבונות מיושמת על ידי מנהל חשבונות, האמון בין היתר על רישום ותיעוד הפעילות הפיננסית בהתאם לכללי החשבונות המקובלים. בסופו של הליך, מנהל החשבונות מעביר לרואה החשבון מאזן בוחן הסוקר את כל העסקאות והפעולות הפיננסיות אשר בוצעו על ידי בית העסק, וזאת לצרכי הנפקת דוח רווח והפסד ודוח מאזן.
רואה חשבון
בניגוד למנהל חשבונות, רואה חשבון הינו בעל הסמכה, השכלה וידע במגוון נרחב של תחומים הקשורים לענף החשבונאות, המיסים, המימון והביקורת החשבונאית. תפקידו המרכזי של רואה החשבון הוא לבצע ביקורת על דוחות כספיים המוגשים לו על ידי מנהל החשבונות, ובמסגרת תקפידו הוא אמון על מתן חוות דעת לאותם דוחות.
ההבדל בין שני המשרדים
ההבדל המהותי בין משרד רואי חשבון לבין משרד הנהלת חשבונות הוא בראש ובראשונה היקף הפעילות והשירותים המוענקים ללקוח. משרדי רו"ח רבים מפעילים מחלקת הנהלת חשבונות כחלק אינטגראלי מכלל שירותי המשרד הכוללים בין היתר: ביקורת דוחות כספיים, ייצוג הלקוח מול רשויות המס, ייעוץ כלכלי, תכנון מס, ייעוץ עסקי, גיוס משאבים ודרכי מימון, ייעוץ בכל הנוגע למיזוגים, רכישות ושותפויות, הכנת תשקיפים, ייעוץ פיננסי ועוד מגוון נרחב של שירותים המיועדים לצרכי הניהול הפיננסי של בית העסק.
מנגד, משרד הנהלת חשבונות עוסק אך ורק בנושאים הקשורים לצרכי הגשת דוחות לרשויות המס במדינת ישראל ורישום ותיעוד פעולות פיננסיות שונות הקשורות להכנסותיו והוצאותיו של בית העסק.
למי מיועד השירות בכל אחד מהמשרדים?
משרדי ראיית חשבון מיועדים בעיקר לחברות ועסקים המקיימים פעילות עסקית ענפה, ואילו משרדי הנהלת חשבונות מיועדים לעסקים קטנים ובינוניים, לרבות, עוסק פטור או עוסק מורשה. ברוב המקרים, חברות ועסקים גדולים שוכרים את שירותיהם של משרדי רו"ח גדולים, וזאת בשל העובדה שמשרדים אלו עוסקים במגוון נרחב של היבטי מיסוי ותקנות בינלאומיות. בנוסף, משרדי רו"ח גדולים מלווים את פעילותן של חברות ציבוריות המתעדות לבצע גיוסי הון לצרכי הנפקה או גיוס כספים מקרנות שונות. ההבדל בין מנהל חשבונות ומשרד רוח