פתיחת עסק חדש רישום ברשויות
פתיחת עסק חדש הינו הליך המחייב אתכם לבצע רישום ברשויות המס השונות במדינת ישראל, וזאת כחלק מהגדרת הישות העסקית –משפטית של בית העסק. במאמר הבא נסקור עבורכם את הליך פתיחת עסק חדש בכל הנוגש לרישום בית העסק ברשויות המס השונות במדינת ישראל.
שלב 1- הגדרת הישות העסקית- משפטית של בית העסק
בין יתר הגדרות הישות העסקית- משפטית של עסקים חדשים וקיימים במדינת ישראל תמצאו:
- עוסק פטור– בעל עסק שסכום הכנסותיו השנתי המשוער עומד על פחות מ-70,000 ₪ לשנה (סכום זה משתנה מעת לעת על פי הגדרת רשויות המס במדינה)
- עוסק מורשה- בעל עסק עצמאי שסכום הכנסותיו השנתי המשוער עומד על 70,000 ₪ ואילך.
- חברה בע"מ- קיימות שתי חלופות, האחת, חברה פרטית, כלומר חברה שלא ניתן לסחור במניותיה באופן פומבי, וחברה ציבורית הסוחרת במניותיה באמצעות הבורסה לניירות ערך.
- שותפות- גם כאן קיימות שתי חלופות, האחת, שותפת רגילה במסגרתה שניים עד 20 איש חוברים יחדיו להקמת עסק משותף ואחראיים במידה שווה על חובות בית העסק. והשנייה, שותפות מוגבלת במסגרתה אחד או יותר מהשותפים אחראי על חובות העסק בהתאם לגובה ההשקעה הכספית שלו בעסק.
לאחר מכן, יש להגדיר את אופי הפעילות העסקית, כלומר, להגדיר את בית העסק על פי עסק מסחרי, עסק שירותי (עוסק במתן שירות וייעוץ), עסק יצרני.
שלב 2- פתיחת תיק במס ערך מוסף (מע"מ)
כל עסק חדש מחויב בפתיחת תיק במשרדי המע"מ, גם במידה והישות העסקית המוגדרת הינה עוסק פטור. פתיחת התיק מתבצעת על ידי בעל העסק באופן ישיר מול משרדי המע"מ אליהם הוא משתייך (על פי אזור מגורים ואזור הפעילות העסקית), או לחילופין, באמצעות משרד הרו"ח המייצג את בעל העסק. המע"מ הוא למעשה תשלום חודשי או דו חודשי (בהתאם לפעילות העסקית), אותו נדרש בעל העסק לשלם בהתאם לגביית המע"מ בחשבוניות יוצאות וניכוי המע"מ מחשבוניות נכנסות. אחוז המע"מ על העסקאות הינו קבוע והוא נקבע על ידי משרד האוצר. כיום עומד אחוז המע"מ על 18% מסך כל עסקה המתבצעת על ידי בית העסק.
שלב 3- פתיחת תיק במס הכנסה
פתיחת תיק במס הכנסה הינו שלב נוסף בדרך לרישום בית העסק, והליך זה מחויב על פי חוק. תשלומי מס הכנסה מתבצעים בהתאם להיקף ההכנסות של בית העסק, כאשר בעלי העסק נדרשים לתשלום מקדמות על פי הערכות מקדימות בנוגע להכנסותיהם בשנה הקרובה. במידה וקיים החזר או תוספת, בעלי העסק נדרשים לכך לאחר הגשת הדוח השנתי המוגש בגין שנת מס מלאה.
שלב 4- פתיחת תיק במוסד לביטוח לאומי
הליך רישום חובה נוסף לעסקים חדשים הינו רישום בית העסק במשרדי הביטוח לאומי. תשלום בגין ביטוח לאומי הינו תשלום חובה לכל אזרח במדינת ישראל, והוא מתבצע אחת לחודש, כאשר עצמאיים אחראיים לשלם את תשלום הביטוח לאומי באמצעות הבנקים השונים ובאמצעות שוברי תשלום המונפקים להם בתחילת שנת המס.
בנוסף, נדרשים בעלי העסקים לפתוח חשבון בנק עסקי באמצעותו תתנהל הפעילות העסקית של בית העסק, וכמו כן, להפיק חשבוניות עסקה, מס קבלה, בין אם מדובר בהפקת חשבוניות באמצעות דפוס ובין אם מדובר בהפקת חשבוניות באמצעות תוכנה.