כמה עלי לשלם לביטוח לאומי כדי לחסוך בעלויות החודשיות
שאלתם את עצמכם לא פעם "כמה עלי לשלם לביטוח לאומי"? ולא הצלחתם לדלות תשובה? אחד המוסדות הקשים יותר "לעיכול" במדינת ישראל הוא הביטוח הלאומי, שמתדפק (לעתים בכוח) על דלתכם, כל עוד אתם חייבים לו כסף. כדי לא להגיע למצב בו אתם חייבים כסף, עליכם להסדיר את התשלומים מבעוד מועד. כל עוד אתם שכירים ומקבלים תלושי משכורת חודש אחרי חודש, הרי שלא קיימת בעיה, משום שמקום העבודה בו אתם מועסקים מסדיר את התשלום בכל חודש מחודשי השנה אל מול ביטוח לאומי, אך מה קורה לעצמאים שצרכים לדאוג לתשלומים בכל שנה? כמה באמת חייב עצמאי לשלם למוסד לביטוח לאומי וכיצד נקבע שיעור התשלום?
הפנקסים של ביטוח לאומי
כל עובד עצמאי מחוייב בתשלום חודשי למס הכנסה. התשלום יכול להתבצע באופן אוטומטי דרך המוסד לביטוח לאומי (בו תזינו פרטי כרטיס אשראי או לחילופין הוראת קבע), הוא יכול להתבצע באמצעות רואה החשבון שאת שרותיו אתם שוכרים, או לחילופין באמצעות פנקס לתשלומי מקדמות.
פנקס לתשלום מקדמות נשלח לכתובתכם המעודכנת בכל שנה, כדי שבכל חודש תוכלו לשלם את המקדמה בכל הבנקים הפזורים ברחבי מדינת ישראל לרבות בנק הדואר. התשלום יתבצע לא יאוחר מה- 15 לכל חודש בעבור החודש הקודם, דהיינו התשלום ששילמתם ב- 15 למאי, תקף לחודש אפריל, התשלום של חודש אפריל תקף לחודש מרץ וכן הלאה.
מי שבחר לבצע תשלום באמצעות הוראת קבע יוכל לשלם את התשלום החודשי עד ה- 22 לחודש ולא עד ה- 15, (ביטוח לאומי מגדירים זאת כהטבה אנחנו מציינים תאריך).
בתום שנת המס מקבל המוסד לביטוח לאומי את השומה המתקבלת מרשות מס הכנסה בהתאם לדוח אותו הגשתם (עצמאית או באמצעות רואה חשבון שבשרותו אתם נעזרים), וקובע מחדש את סכום התשלום הסופי אותו עליכם לשלם למוסד לביטוח לאומי, בקיזוז המקדמות אותם שילמתם עד כה.
כיצד מחושבים דמי הביטוח הלאומי
הסכום אותו תתבקשו לשלם לביטוח לאומי נקבע בהתאם לשומה של שנת המס הקודמת. בכל סוף שנה מקבל לידיו המוסד לביטוח לאומי את השומה של השנה שחלפה וקובע את המקדמות לשנת המס החדשה. בסוף כל שנה עורך המוסד לביטוח לאומי התאמה על פי השומה ודורש את היתרה בהתאם לחישוב ההפרשים וזאת בהתאם לסעיף 345 (ב) (1).